Biuletyn Informacji Publicznej
URZĘDU MIEJSKIEGO W DREZDENKU

Wyszukiwarka

Odnośniki

Newsletter

Newsletter
Chcesz otrzymywać informacje na temat Biuletynu? Zapisz się!

Intranet

Zaloguj się
:
:

Kalendarium

« poprzedni miesiącmarzec 2024» następny miesiąc
PnWtŚrCzwPtSobNd
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031

Najbliższe wydarzenia

Brak wydarzeń w wybranym okresie

Przejdź do: www.drezdenko.pl

Treść strony

UCHWAŁA NR X/81/03

RADY MIEJSKIEJ W DREZDENKU

Z DNIA 30 MAJA 2003 ROKU

 

w sprawie: Statutu Gminy DREZDENKO

 

Na podstawie art. 169 ust. 4 ustawy z dnia 2 kwietnia 1997 r. – Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej ( Dz.U.Nr 78, poz. 483 ) i art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym  ( tekst jednolity z 2001 roku Dz. U. Nr 142, poz.1591 z późniejszymi zmianami )  Rada  Miejska  uchwala

 

STATUT GMINY DREZDENKO

 

Rozdział I. Postanowienia ogólne

 

§ 1.

  1. Mieszkańcy Gminy Drezdenko tworzą z mocy prawa wspólnotę samorządową.
  2. Gmina Drezdenko jest samodzielną jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną  , powołaną do organizacji życia publicznego na swoim terytorium. Jej samodzielność podlega ochronie sądowej.

 

§ 2.

Statut  określa:

  1. ustrój Gminy Drezdenko ,
  2. zasady tworzenia, łączenia, podziału i znoszenia jednostek pomocniczych Gminy oraz udziału przewodniczących tych jednostek w pracach rady gminy,
  3. organizację wewnętrzną oraz tryb pracy Rady Miejskiej w Drezdenku i komisji Rady Miejskiej ,
  4. tryb pracy Burmistrza Miasta i Gminy Drezdenko,
  5. zasady tworzenia klubów radnych Rady Miejskiej w Drezdenku,
  6. zasady dostępu obywateli do dokumentów Rady, jej komisji i Burmistrza oraz korzystania z nich.

 

§ 3.

Ilekroć w niniejszej uchwale jest mowa o:

  1. Gminie należy przez to rozumieć wspólnotę samorządową Gminy Drezdenko oraz jej terytorium,
  2. Radzie należy przez to rozumieć Radę Miejską w Drezdenku,
  3. Komisji  należy przez to rozumieć komisje Rady Miejskiej w Drezdenku,
  4. Komisji Rewizyjnej należy przez to rozumieć Komisję Rewizyjną Rady Miejskiej  w Drezdenku,
  5. Burmistrzu  należy przez to rozumieć Burmistrza Miasta i Gminy Drezdenko,
  6. Statucie  należy przez to rozumieć Statut Gminy Drezdenko,
  7. Przewodniczącym należy przez to rozumieć Przewodniczącego Rady Miejskiej w Drezdenku,
  8. Urzędzie należy przez to rozumieć Urząd Miasta i Gminy Drezdenko.

Rozdział II. Gmina

§ 4.

  1. Gmina Drezdenko położona jest w powiecie strzelecko – drezdeneckim, w województwie  lubuskim, obejmuje obszar 39.990 ha.
  2. Granice terytorialne Gminy określa mapa, stanowiąca Załącznik nr 1 do Statutu.
  3. W Gminie mogą być tworzone jednostki pomocnicze: sołectwa i osiedla.
  4. Burmistrz  prowadzi rejestr jednostek pomocniczych Gminy.

 

§ 5.

  1. W celu wykonywania swych zadań Gmina tworzy jednostki organizacyjne.
  2. Burmistrz  prowadzi rejestr gminnych jednostek organizacyjnych.

 

§ 6.

Zasady używania herbu i barw Gminy oraz flagi określa Rada w odrębnej uchwale.

 

§ 7.

Siedzibą organów Gminy jest miasto Drezdenko.

 

 

 

Rozdział III. Jednostki pomocnicze Gminy

 

§ 8.

1.  O utworzeniu, połączeniu i podziale jednostki pomocniczej Gminy, a także zmianie jej granic rozstrzyga Rada w drodze uchwały, z uwzględnieniem następujących zasad:

  1. inicjatorem utworzenia, połączenia, podziału lub zniesienia jednostki pomocniczej mogą być mieszkańcy obszaru, który ta jednostka obejmuje lub ma obejmować, albo organy Gminy,
  2. utworzenie, połączenie, podział lub zniesienie jednostki pomocniczej musi zostać poprzedzone konsultacjami, których tryb określa Rada odrębną uchwałą,
  3.  projekt granic jednostki pomocniczej sporządza Burmistrz w uzgodnieniu z inicjatorami utworzenia tej jednostki,
  4. przebieg granic jednostek pomocniczych powinien – w miarę możliwości – uwzględniać naturalne uwarunkowania przestrzenne, komunikacyjne i więzi społeczne.

2.   Do znoszenia jednostek pomocniczych stosuje się odpowiednio ust. 1.

 

§ 9.

Uchwały, o jakich mowa w § 8 ust. 1 powinny określać w szczególności obszar,  granice,  siedzibę władz oraz  nazwę jednostki pomocniczej.

 

§ 10.

  1. Jednostki pomocnicze gminy prowadzą gospodarkę finansową w ramach budżetu Gminy.
  2. Jednostki pomocnicze Gminy gospodarują środkami wydzielonymi do ich dyspozycji, przeznaczając te środki na realizację zadań spoczywających na tych jednostkach.

 

§ 11.

Kontrolę gospodarki finansowej jednostek pomocniczych sprawuje Skarbnik Gminy i przedkłada informacje w tym zakresie Burmistrzowi.

 

§ 12.

  1. Przewodniczący organu wykonawczego jednostki pomocniczej ma obowiązek uczestniczyć w sesjach Rady. Może zabierać głos na sesjach, nie ma jednak prawa do udziału w głosowaniu.
  2. Przewodniczącemu  organu wykonawczego jednostki pomocniczej  za udział w sesji przysługuje dieta na zasadach określonych przez Radę w odrębnej uchwale.

 

 

Rozdział IV. Organizacja wewnętrzna Rady

 

§ 13.

  1. Rada jest organem stanowiącym i kontrolnym w Gminie.
  2. Ustawowy skład Rady wynosi 15  radnych.

 

§ 14.

  1. Rada działa na sesjach, poprzez swoje komisje oraz przez Burmistrza
    w zakresie, w jakim wykonuje on uchwały Rady.
  2. Burmistrz i Komisje Rady pozostają pod kontrolą Rady, której składają sprawozdania ze swojej działalności.

 

§ 15.

Do wewnętrznych organów Rady należą:

  1. Przewodniczący,
  2. 2 Wiceprzewodniczących,
  3. Komisja Rewizyjna,
  4. komisje stałe, wymienione w Statucie,
  5. komisje doraźne do określonych zadań.

 

§ 16.

  1. Rada powołuje następujące stałe komisje:
    1. Rewizyjną,
    2. Budżetową,
    3. Porządku Publicznego, Ochrony Środowiska i Rolnictwa oraz Ochrony Przeciwpożarowej,
    4. Oświaty, Kultury, Sportu, Zdrowia i Opieki Społecznej.
  2. Radny może być członkiem najwyżej 2 komisji stałych.
  3. W czasie trwania kadencji Rada może powołać doraźne komisje do wykonywania określonych zadań, określając ich skład i zakres działania. Do komisji doraźnej stosuje się odpowiednio przepisy dotyczące komisji stałej.

 

§ 17.

  1. Przewodniczący organizuje pracę Rady i prowadzi jej obrady.
  2. Wyboru Przewodniczącego i Wiceprzewodniczących dokonuje Rada na pierwszej sesji nowej kadencji.
  3. Czynności związane ze zwołaniem pierwszej sesji obejmują:

1)  określenie daty, godziny i miejsca pierwszej sesji nowo wybranej rady,

  1. przygotowanie projektu porządku obrad,
  2. dokonanie otwarcia sesji,
  3. powierzenie przewodnictwa obrad najstarszemu wiekiem spośród radnych obecnych na sesji.

 

§ 18.

Przewodniczący, a w przypadku jego nieobecności upoważniony Wiceprzewodniczący, w szczególności:

  1. zwołuje sesje Rady,
  2. ustala porządek obrad,
  3. nadzoruje obsługę kancelaryjną posiedzeń rady gminy , w tym czuwa nad przygotowaniem materiałów na obrady , zaprasza gości do udziału w sesji,
  4. przewodniczy obradom i nadzoruje ich przebieg  , w tym:
    1. otwiera i zamyka sesję,
    2. sprawdza istnienie quorum na początku sesji i w trakcie jej trwania, w przypadkach budzących wątpliwości oraz na wniosek radnych,
    3. udziela i odbiera głos,
    4. zarządza i przeprowadza głosowanie nad projektami uchwał,
  5. podpisuje uchwały , protokoły z obrad sesji oraz inne dokumenty rady,
  6. koordynuje prace komisji rady,
  7. opracowuje projekt planu pracy rady,
  8. opiniuje projekty planów pracy komisji w celu skoordynowania z planem pracy rady,
  9. reprezentuje radę na zewnątrz,
  10.  przyjmuje skargi i wnioski mieszkańców oraz nadaje im bieg.

 

§19 .

  1. W zakresie o jakim mowa w § 18 ust. 9 Przewodniczący może działać przez pełnomocnika.
  2. Pełnomocnikiem Przewodniczącego może być wyłącznie radny.

 

§ 20.

W przypadku odwołania z funkcji bądź wygaśnięcia mandatu Przewodniczącego lub jednego z Wiceprzewodniczących Rady przed upływem kadencji, Rada na swej najbliższej sesji dokonuje wyboru na wakujące stanowisko.

 

§ 21.

W razie wakatu na stanowisku Przewodniczącego upoważniony wiceprzewodniczący wykonuje zadania  zastrzeżone przez ustawę i Statut dla Przewodniczącego

§ 22.

W przypadku braku upoważnienia zadania określone w § 18 i  § 21 wykonuje starszy wiekiem  Wiceprzewodniczący.

 

§ 23.

W razie jednoczesnego wakatu na stanowiskach Przewodniczącego oraz upoważnionego Wiceprzewodniczącego Rady, § 21 stosuje się odpowiednio do kolejnego Wiceprzewodniczącego.

§ 24.

Obsługę Rady i jej organów zapewnia  Biuro Rady, wchodzące w skład struktur organizacyjnych Urzędu .

 

 

 

Rozdział V. Tryb pracy Rady

 

1. Sesje Rady

 

§ 25.

  1. Rada obraduje na sesjach i rozstrzyga w drodze uchwał sprawy należące do jej kompetencji, określone w ustawie o samorządzie gminnym oraz w innych ustawach, a także w przepisach prawnych wydawanych na podstawie ustaw.
  2. Oprócz uchwał Rada może podejmować:
    1. postanowienia proceduralne,
    2. deklaracje zawierające samozobowiązanie się do określonego postępowania,
    3. oświadczenia  zawierające stanowisko w określonej sprawie,
    4. apele zawierające formalnie niewiążące wezwania adresatów zewnętrznych do określonego postępowania, podjęcia inicjatywy czy zadania,
    5. opinie  zawierające oświadczenia wiedzy oraz oceny.
  3. Do postanowień, deklaracji, oświadczeń, apeli i opinii ma zastosowania przewidziany w Statucie tryb zgłaszania inicjatywy uchwałodawczej i podejmowania uchwał.

 

§ 26.

  1. Rada odbywa sesje  z częstotliwością potrzebną do wykonania zadań Rady, nie rzadziej jednak niż raz na kwartał.
  2. Sesje odbywają się zgodnie z przyjętym przez radę planem pracy.
  3. Sesje nie przewidziane w planie pracy zwoływane są przez Przewodniczącego na wniosek Burmistrza lub co najmniej 4 radnych.

2. Przygotowanie sesji

 

§ 27.

  1. Sesje przygotowuje Przewodniczący.
  2. Przygotowanie sesji obejmuje:
  1. ustalenie porządku obrad,
  2. ustalenie czasu i miejsca obrad,
  3. zapewnienie dostarczenia radnym materiałów, w tym projektów uchwał, dotyczących poszczególnych punktów porządku obrad.
  1. O ustalonej dacie sesji Przewodniczący powiadamia Burmistrza najpóźniej na 14 dni przed terminem obrad.
  2. Burmistrz, nie później niż 10 dni przed terminem sesji dostarcza do Biura Rady przygotowane przez siebie materiały i projekty uchwał.
  3. O terminie, miejscu i proponowanym porządku obrad powiadamia się radnych najpóźniej na 7 dni przed terminem obrad za pomocą listów poleconych  lub w inny skuteczny sposób.
  4. W przypadku sesji poświęconej uchwalaniu budżetu oraz rozpatrywaniu sprawozdania z  jego wykonania terminy określone w  ust. 3, 4 i 5 ulegają zwiększeniu o 7 dni.
  5. Termin o którym mowa w ust. 5 rozpoczyna bieg od dnia następnego  po doręczeniu powiadomień i nie obejmuje dnia odbywania sesji. Zasada ta dotyczy również terminów określonych w ust. 3 , 4 i 6.
  6.  W razie niedotrzymania terminów, o jakich mowa w ust. 3, 4 , 5 i 6 Rada może podjąć uchwałę o odroczeniu sesji i wyznaczyć nowy termin jej odbycia. Wniosek o odroczenie sesji może być zgłoszony przez radnego tylko na początku obrad, przed głosowaniem nad ewentualnym wnioskiem o zmianę porządku obrad.
  7. Zawiadomienie o terminie, miejscu i przedmiocie obrad Rady powinno być podane do publicznej wiadomości w sposób zwyczajowo przyjęty.

 

§ 28.

            1. Przed każdą sesją Przewodniczący, po zasięgnięciu opinii Burmistrza     ustala listę osób zaproszonych na sesję.

            2. W sesjach Rady uczestniczą – z głosem doradczym – Burmistrz , Zastępca Burmistrza , Sekretarz i Skarbnik Gminy.

 

§ 29.

Burmistrz obowiązany jest udzielić Radzie wszelkiej pomocy technicznej
i organizacyjnej w przygotowaniu i odbyciu sesji.

 

 

3. Przebieg sesji

 

§ 30.

Posiedzenia sesji są jawne. Wyłączenie jawności sesji jest dopuszczalne jedynie w przypadkach przewidzianych w ustawach.

 

§ 31.

Publiczność obserwująca przebieg sesji zajmuje wyznaczone dla niej miejsca.

 

§ 32.

  1. Sesja odbywa się na jednym posiedzeniu.
  2. Na wniosek prowadzącego obrady bądź radnego, Rada może postanowić
    o przerwaniu sesji i kontynuowaniu obrad w innym wyznaczonym terminie na kolejnym posiedzeniu tej samej sesji.
  3. O przerwaniu sesji w trybie przewidzianym w ust. 2 Rada może postanowić
    w szczególności ze względu na niemożliwość wyczerpania porządku obrad lub konieczność jego rozszerzenia, potrzebę uzyskania dodatkowych materiałów lub inne nieprzewidziane przeszkody, uniemożliwiające Radzie właściwe obradowanie lub podjęcie uchwał.
  4. Fakt przerwania obrad odnotowuje się w protokóle.

 

§ 33.

  1. Rada może rozpocząć obrady tylko w obecności co najmniej połowy swego ustawowego składu.
  2. Przewodniczący nie przerywa obrad, gdy liczba radnych obecnych w miejscu odbywania posiedzenia Rady spadnie poniżej połowy składu; jednakże Rada nie może wówczas podejmować uchwał.

 

§ 34.

  1. Sesję otwiera, prowadzi i zamyka Przewodniczący.
  2. Rada na wniosek Przewodniczącego może powołać spośród radnych Sekretarza obrad i powierzyć mu prowadzenie listy mówców, rejestrowanie zgłoszonych wniosków, obliczanie wyników głosowania jawnego, sprawdzanie quorum oraz wykonywanie innych czynności o podobnym charakterze.

 

§ 35.

  1. Otwarcie sesji następuje po wypowiedzeniu przez Przewodniczącego formuły: „Otwieram …… sesję Rady Miejskiej w  Drezdenku”.
  2. Po otwarciu sesji Przewodniczący stwierdza na podstawie listy obecności prawomocność obrad.

 

§ 36.

Po otwarciu sesji Przewodniczący  stawia pytanie o ewentualny wniosek
w sprawie zmiany porządku obrad.

 

§ 37.

Porządek obrad obejmuje w szczególności:

  1. przyjęcie porządku obrad,
  2. przyjęcie protokołu z obrad poprzedniej sesji,
  3. sprawozdanie z działalności Burmistrza w okresie międzysesyjnym, zwłaszcza z wykonania uchwał Rady,
  4. rozpatrzenie projektów uchwał lub zajęcie stanowiska,
  5. interpelacje i zapytania radnych,
  6. odpowiedzi na interpelacje zgłoszone interpelacje i zapytania,
  7. wolne wnioski i informacje.

 

§ 38.

  1. Sprawozdanie o jakim mowa w § 37 pkt 3 składa Burmistrz lub wyznaczona przez niego osoba.
  2. Sprawozdania Komisji Rady składają przewodniczący komisji, ich zastępcy lub sprawozdawcy wyznaczeni przez komisje.

 

§ 39.

  1. Interpelacje i zapytania są kierowane do Burmistrza.
  2. Interpelacje dotyczą spraw gminnej wspólnoty o zasadniczym charakterze.
  3. Interpelacja powinna zawierać krótkie przedstawienie stanu faktycznego, będącego jej przedmiotem oraz wynikające zeń pytania.
  4. Interpelacje i zapytania składa się :
  1. w formie ustnej podczas trwania obrad,
  2. w formie pisemnej w okresie między sesjami na ręce Przewodniczącego, który niezwłocznie przekazuje interpelację Burmistrzowi.
  1. Odpowiedzi na interpelacje i zapytania udzielane są w formie ustnej na sesji przez Burmistrza lub osoby przez niego upoważnione.                                                                                                                        
  2. Jeżeli bezpośrednia odpowiedź na interpelację lub zapytanie nie jest możliwa, Burmistrz udziela odpowiedzi pisemnej w ciągu 14 dni na ręce radnego składającego interpelację lub zapytanie.
  3. W razie uznania odpowiedzi za niezadowalającą, radny interpelujący może zwrócić się do Przewodniczącego o nakazanie niezwłocznego uzupełnienia odpowiedzi.

 

§ 40.

  1. Przewodniczący prowadzi obrady według ustalonego porządku, otwierając
    i zamykając dyskusje nad każdym z punktów.
  2. Przewodniczący udziela głosu według kolejności zgłoszeń. W  uzasadnionych przypadkach może także udzielić głosu poza kolejnością , jeżeli konieczność zabrania głosu wiąże się bezpośrednio z głosem przedmówcy lub dotyczy wyjaśnienia kwestii prawnych.
  3. Radnemu nie wolno zabierać głosu bez zezwolenia Przewodniczącego .
  4. Przewodniczący  może zabierać głos w każdym momencie obrad.
  5. Przewodniczący  może udzielić głosu osobie nie będącej radnym.

 

§ 41.

  1. Przewodniczący czuwa nad sprawnym przebiegiem obrad, a zwłaszcza nad zwięzłością wystąpień radnych oraz innych osób uczestniczących w sesji.
  2. Przewodniczący może czynić radnym uwagi dotyczące tematu, formy i czasu trwania ich wystąpień, a w szczególnie uzasadnionych przypadkach przywołać mówcę „do rzeczy”.
  3. Jeżeli temat lub sposób wystąpienia albo zachowania radnego w sposób oczywisty zakłócają porządek obrad bądź uchybiają powadze sesji, Przewodniczący przywołuje radnego „do porządku”, a gdy przywołanie nie odniosło skutku może odebrać mu głos, nakazując odnotowanie tego faktu w protokole.
  4. Postanowienia ust. 2 i 3 stosuje się odpowiednio do osób spoza Rady zaproszonych na sesję i do publiczności.
  5. Po uprzednim ostrzeżeniu Przewodniczący może nakazać opuszczenie sali tym osobom spośród publiczności, które swoim zachowaniem lub wystąpieniami zakłócają porządek obrad bądź naruszają powagę sesji.

 

§ 42.

Na wniosek radnego, Przewodniczący przyjmuje do protokółu sesji wystąpienie radnego zgłoszone na piśmie, lecz nie wygłoszone w toku obrad, informując o tym Radę.

 

§ 43.

  1. Przewodniczący udziela głosu poza kolejnością w sprawie wniosków natury formalnej  dotyczących: 
  1. stwierdzenia  quorum,
  2. dokonania zmiany w porządku obrad, w tym zmiany kolejności jego punktów,
  3. ograniczenia czasu wypowiedzi,
  4. ograniczenia czasu dyskusji,
  5. zamknięcia listy  kandydatów przy wyborach,
  6. zakończenia dyskusji i podjęcia uchwały,
  7. zarządzenia przerwy,
  8. odesłania projektu uchwały do komisji bądź przekazanie inicjatorom,
  9. wyrażenia opinii przez radcę prawnego,
  10. przeprowadzenia głosowania imiennego,
  11. ponownego przeliczenia głosów,
  12. przerwanie odroczenie lub zamknięcie posiedzenia.
  1. Wniosek formalny Przewodniczący  poddaje pod głosowanie bezpośrednio po jego zgłoszeniu.
  2. Odrzucony wniosek formalny nie może być zgłoszony ponownie w toku dyskusji nad tą samą sprawą.

 

§ 44.

  1. Sprawy osobowe Rada rozpatruje w obecności zainteresowanego. Rada może jednak postanowić inaczej.
  2. Postanowienie ust.1 nie dotyczy przypadków nieusprawiedliwionej nieobecności zainteresowanego na sesji.

 

§ 45.

  1. Po wyczerpaniu listy mówców Przewodniczący  zamyka dyskusję. W razie potrzeby zarządza przerwę w celu umożliwienia właściwej Komisji lub Burmistrzowi ustosunkowania się do zgłoszonych w czasie debaty wniosków, a jeśli zaistnieje taka konieczność – przygotowania poprawek w rozpatrywanym dokumencie.
  2. Po zamknięciu dyskusji Przewodniczący  rozpoczyna procedurę głosowania.
  3. Po rozpoczęciu procedury głosowania, do momentu zarządzenia głosowania, Przewodniczący może udzielić radnym głosu tylko w celu zgłoszenia lub uzasadnienia wniosku formalnego o sposobie lub porządku głosowania.

 

§ 46.

  1. Po wyczerpaniu porządku obrad Przewodniczący kończy sesję, wypowiadając formułę „ Zamykam ……… sesję Rady Miejskiej w Drezdenku”.
  2. Czas od otwarcia sesji do jej zakończenia uważa się za czas trwania sesji.
  3. Postanowienie ust. 2 dotyczy także sesji, która objęła więcej niż jedno posiedzenie.

§ 47.

  1. Rada jest związana uchwałą od chwili jej podjęcia.
  2. Uchylenie lub zmiana podjętej uchwały może nastąpić tylko w drodze odrębnej uchwały podjętej nie wcześniej, niż na następnej sesji.
  3. Postanowienia ust. 2 nie stosuje się w odniesieniu do oczywistych omyłek.

 

§ 48.

  1. Pracownik Biura Rady lub inny pracownik Urzędu, wyznaczony w uzgodnieniu z Przewodniczącym przez Burmistrza, sporządza z każdej sesji protokół.
  2. Przebieg sesji nagrywa się na taśmę magnetofonową, którą przechowuje się do czasu przyjęcia protokołu z poprzedniej sesji.

 

§ 49.

1. Protokół z sesji musi wiernie odzwierciedlać jej przebieg.

2. Protokół z sesji powinien w szczególności zawierać:

1) numer,  datę  i  miejsce  odbywania  sesji,  godzinę  jej  rozpoczęcia
     i  zakończenia  oraz  wskazywać  numery  uchwał,  imię  i  nazwisko
     przewodniczącego  obrad  i  protokolanta,

2) stwierdzenie prawomocności posiedzenia,

3) odnotowanie przyjęcia protokółu z poprzedniej sesji,

4) ustalony porządek obrad,

5) przebieg obrad, a w szczególności treść wystąpień albo ich streszczenie,
    teksty zgłoszonych, jak również uchwalonych wniosków, a nadto
    odnotowanie faktów zgłoszenia pisemnych wystąpień,

6) przebieg głosowania z wyszczególnieniem liczby głosów: „za”,  „przeciw”
    i „wstrzymujących” oraz głosów nieważnych,

7) wskazanie wniesienia przez radnego zdania odrębnego do treści uchwały,

8) podpis prowadzącego obrady i osoby sporządzającej protokół.

 

§ 50.

  1. W okresie międzysesyjnym ,nie później niż 3 dni przed terminem obrad radni mogą zgłaszać poprawki lub uzupełnienia do protokółu, przy czym o ich uwzględnieniu rozstrzyga Przewodniczący po wysłuchaniu protokolanta               i przesłuchaniu taśmy magnetofonowej z nagraniem przebiegu sesji.
  2. Jeżeli wniosek wskazany w ust. 1 nie zostanie uwzględniony, wnioskodawca może wnieść sprzeciw do Rady.
  3. Rada może przyjąć protokół z poprzedniej sesji po rozpatrzeniu sprzeciwu, o jakim mowa w ust. 2.

 

§ 51.

  1. Do protokołu dołącza się listę obecności radnych oraz odrębną listę zaproszonych gości, teksty przyjętych przez Radę uchwał, usprawiedliwienia osób nieobecnych, oświadczenia i inne dokumenty złożone na ręce Przewodniczącego.
  2. Uchwały Przewodniczący  przekazuje Burmistrzowi  najpóźniej w ciągu 4 dni od dnia zakończenia sesji.
  3. Wyciągi z protokółu z sesji oraz kopie uchwał Przewodniczący doręcza tym jednostkom organizacyjnym, które są zobowiązane do określonych działań, wynikających z tych dokumentów.

 

§ 52.

  1. Obsługę biurową sesji (wysyłanie zawiadomień, wyciągów z protokołów itp.) sprawuje pracownik Biura Rady w uzgodnieniu z Przewodniczącym.
  2. Pracownik, o którym mowa w ust. 1 podlega w sprawach merytorycznych Przewodniczącemu .

 

4. Uchwały

 

§ 53.

  1. Inicjatywa uchwałodawcza  przysługuje Burmistrzowi, Komisjom Rady, Klubom Radnych oraz  grupie radnych w liczbie co najmniej 4.
  2. Uchwały, o jakich mowa w § 25 ust. 1, a także deklaracje, oświadczenia apele i opinie, o jakich mowa w § 25 ust. 2, są sporządzone w formie odrębnych dokumentów.
  3. Przepis ust. 2 nie dotyczy postanowień proceduralnych.

§ 54.

Projekt uchwały powinien określać w szczególności:

  1. przedmiot uchwały,
  2. podstawę prawną,
  3. regulację sprawy będącej przedmiotem uchwały,
  4. źródła pokrycia kosztów realizacji uchwały,
  5. określenie wykonawcy uchwały,
  6. określenie terminu wejścia w życie uchwały,
  7. opinię radcy prawnego,
  8. w przypadku uchwał pociągających za sobą skutki finansowe dla budżetu kontrasygnatę Skarbnika Gminy,
  9. uzasadnienie wyjaśniające potrzebę podjęcia uchwały oraz ewentualne skutki finansowe jej realizacji.

 

§ 55.

Uchwały Rady powinny być zredagowane w sposób zwięzły, syntetyczny, przy użyciu wyrażeń w ich powszechnym znaczeniu. W projektach uchwał należy unikać posługiwania się wyrażeniami specjalistycznymi, zapożyczonymi z języków obcych i neologizmami.

 

§ 56.

  1. Ilekroć przepisy prawa ustanawiają wymóg działania Rady po zaopiniowaniu jej uchwały, w uzgodnieniu lub w porozumieniu z organami administracji rządowej lub innymi organami, do zaopiniowania lub uzgodnienia przedkładany jest projekt uchwały przyjęty przez Radę.
  2. Postanowienie ust. 1 nie ma zastosowania, gdy z przepisów prawa wynika, że przedłożeniu podlega projekt uchwały Rady, sporządzony przez Burmistrza.

 

§ 57.

  1. Uchwały Rady podpisuje Przewodniczący. 
  2. Przepis ust. 1 stosuje się odpowiednio do Wiceprzewodniczącego prowadzącego obrady.

 

§ 58.

  1. Podjętym uchwałom nadaje się kolejne numery, podając cyframi rzymskimi numer sesji, cyframi arabskimi numer uchwały oraz rok podjęcia uchwały. Uchwałę opatruje się datą posiedzenia na którym została podjęta.
  2. Burmistrz  ewidencjonuje oryginały uchwał w rejestrze uchwał  i przechowuje wraz z protokołami sesji Rady.
  3. Odpisy uchwał przekazuje się właściwym jednostkom do realizacji i do wiadomości zależnie od ich treści.

 

5. Procedura głosowania

 

§ 59.

W głosowaniu biorą udział wyłącznie radni.

 

§ 60.

  1. Głosowanie jawne odbywa się przez podniesienie ręki.
  2. Głosowanie jawne zarządza i przeprowadza prowadzący obrady, przelicza oddane głosy „za”, „przeciw” i „wstrzymujące się”, sumuje je i porównując z listą radnych obecnych na sesji, względnie ze składem lub ustawowym składem rady, nakazuje odnotowanie wyników głosowania w protokole sesji.
  3. Do przeliczenia głosów prowadzący obrady może wyznaczyć radnych.
  4. Wyniki głosowania jawnego ogłasza prowadzący obrady.

 

§ 61.

  1. Głosowanie tajne stosuje się w przypadkach określonych ustawami.
  2. W głosowaniu tajnym radni głosują za pomocą ponumerowanych kart ostemplowanych pieczęcią Rady, przy czym każdorazowo Rada ustala sposób głosowania, a samo głosowanie przeprowadza wybrana z grona Rady Komisja Skrutacyjna z wyłonionym spośród siebie przewodniczącym.
  3. Komisja Skrutacyjna przed przystąpieniem do głosowania objaśnia sposób głosowania i przeprowadza je, wyczytując kolejno radnych z listy obecności.
  4. Kart do głosowania nie może być więcej niż radnych obecnych na sesji.
  5. Po przeliczeniu głosów Przewodniczący Komisji Skrutacyjnej odczytuje protokół, podając wynik głosowania.
  6. Karty z oddanymi głosami i protokół głosowania stanowią załącznik do protokołu sesji.

 

§ 62.

Głosowanie imienne odbywa się poprzez kolejne wywoływanie nazwisk radnych i odnotowywanie w protokole czy radny oddał głos „za” , „przeciw” czy „wstrzymał się”.

 

§ 63.

  1. Prowadzący obrady przed poddaniem wniosku pod głosowanie precyzuje     i ogłasza Radzie proponowaną treść wniosku w taki sposób, aby jego redakcja była przejrzysta, a wniosek nie budził wątpliwości co do intencji wnioskodawcy.
  2. W pierwszej kolejności prowadzący obrady poddaje pod głosowanie wniosek najdalej idący, jeśli może to wykluczyć potrzebę głosowania nad pozostałymi wnioskami. Ewentualny spór co do tego, który z wniosków jest najdalej idący rozstrzyga prowadzący obrady.
  3. W przypadku głosowania w sprawie wyborów osób, prowadzący obrady przed zamknięciem listy kandydatów zapytuje każdego z nich czy zgadza się kandydować i po otrzymaniu odpowiedzi twierdzącej poddaje pod głosowanie zamknięcie listy kandydatów, a następnie zarządza wybory.
  4. Przepis ust. 3 nie ma zastosowania, gdy nieobecny kandydat złożył uprzednio zgodę na piśmie.

 

§ 64.

  1. Jeżeli oprócz wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały w danej sprawie zostanie zgłoszony wniosek o odrzucenie tego wniosku (wniosków), w pierwszej kolejności Rada głosuje nad wnioskiem o odrzucenie wniosku (wniosków) o podjęcie uchwały.
  2. Głosowanie nad poprawkami do poszczególnych paragrafów lub ustępów projektu uchwały następuje według ich kolejności, z tym, że w pierwszej kolejności prowadzący obrady poddaje pod głosowanie te poprawki, których przyjęcie lub odrzucenie rozstrzyga o innych poprawkach.
  3. W przypadku przyjęcia poprawki wykluczającej inne poprawki do projektu uchwały, poprawek tych nie poddaje się pod głosowanie.
  4. W przypadku zgłoszenia do tego samego fragmentu projektu uchwały kilku poprawek stosuje się zasadę określoną w § 64 ust. 2.
  5. Prowadzący obrady może zarządzić głosowanie łącznie nad grupą poprawek do projektu uchwały.
  6. Prowadzący obrady zarządza głosowanie w ostatniej kolejności za przyjęciem uchwały w całości ze zmianami wynikającymi z poprawek wniesionych do projektu uchwały.
  7. Prowadzący obrady może odroczyć głosowanie, o jakim mowa w ust. 6 na czas potrzebny do stwierdzenia, czy wskutek przyjętych poprawek nie zachodzi sprzeczność pomiędzy poszczególnymi postanowieniami uchwały.

 

§ 65.

  1. Głosowanie  zwykłą większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, która uzyskała większą liczbę głosów „za” niż „przeciw”. Głosów wstrzymujących się  i nieważnych nie uwzględnia się.
  2. Jeżeli celem głosowania jest wybór jednej z kilku osób lub możliwości, przechodzi kandydatura lub wniosek, na który oddano największą liczbę głosów .
  3. Jeżeli głosowanie o którym mowa w ust. 2 nie przyniesie rozstrzygnięcia należy je powtórzyć.

 

§ 66.

  1. Głosowanie bezwzględną większością głosów oznacza, że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały co najmniej jeden głos więcej od sumy pozostałych ważnie oddanych głosów, to znaczy przeciwnych i wstrzymujących się.
  2. Głosowanie bezwzględną większością ustawowego składu Rady oznacza,
    że przechodzi wniosek lub kandydatura, które uzyskały liczbę ważnie oddanych głosów za wnioskiem lub kandydatem, przewyższającą połowę ustawowego składu Rady.

 

 

7. Komisje Rady

 

§ 67.

1.  Komisje stałe działają zgodnie z rocznym planem pracy przedłożonym Radzie do końca roku poprzedzającego rok objęty planem.

2.  Do zadań komisji stałych należy:

  1. przygotowywanie i opiniowanie projektów uchwał Rady ,
  2. występowanie z inicjatywą uchwałodawczą,
  3. sprawowanie kontroli nad wykonaniem uchwał Rady,
  4. opiniowanie i rozpatrywanie spraw przekazanych komisji przez Radę, Burmistrza lub inne komisje,
  5. przyjmowanie i analizowanie skarg i wniosków mieszkańców gminy, dotyczących działalności Rady, Burmistrza oraz jednostek organizacyjnych gminy i spółek prawa handlowego w której gmina posiada  udziały.

3.  Rada może nakazać komisjom dokonanie w planie pracy stosownych zmian

 

§ 68.

  1. Komisje mogą odbywać wspólne posiedzenia, które zwołuje i którym przewodniczy Przewodniczący komisji.
  2. Komisje mogą podejmować współpracę z odpowiednimi komisjami innych jednostek samorządu terytorialnego, a nadto z innymi podmiotami, jeśli jest to uzasadnione przedmiotem ich działalności.
  3. Komisje uchwalają opinie oraz wnioski i przekazują je Radzie.

 

§ 69.

  1. Pracami komisji kieruje przewodniczący komisji lub zastępca przewodniczącego komisji, wybrani przez członków danej komisji.
  2. Radny może być przewodniczącym lub zastępcą przewodniczącego tylko jednej komisji stałej.

 

§ 70.

  1. Komisje  pracują  na  posiedzeniach.
  2. Do posiedzeń komisji stałych stosuje się odpowiednio przepisy o  posiedzeniach  Komisji  Rewizyjnej.

 

§ 71.

Przewodniczący komisji stałych co najmniej raz do roku przedstawiają na sesji Rady sprawozdania z działalności komisji.

 

8. Radni

 

§ 72.

Radni potwierdzają swoją obecność na sesjach i posiedzeniach komisji podpisem na liście obecności.

 

§ 73.

Nie rzadziej niż raz na kwartał  radni winni przyjmować, w terminie i miejscu podanym uprzednio do wiadomości wyborców, osoby które chciałyby złożyć skargi, wnioski lub postulaty.

§ 74.

  1. W przypadku notorycznego uchylania się przez radnego od wykonywania jego obowiązków, Przewodniczący może wnioskować o udzielenie radnemu upomnienia.
  2. Uchwałę w sprawie, o jakiej mowa w ust. 1 Rada podejmuje po uprzednim umożliwieniu radnemu złożenia wyjaśnień.

 

§ 75.

  1. W przypadku wniosku pracodawcy zatrudniającego radnego o rozwiązanie z nim stosunku pracy, Rada może powołać komisję doraźną do szczegółowego zbadania wszystkich okoliczności sprawy.
  2. Komisja przedkłada swoje ustalenia i propozycje na piśmie Przewodniczącemu.
  3. Przed podjęciem uchwały w przedmiocie wskazanym w ust. 1 Rada powinna umożliwić radnemu złożenie wyjaśnień.

 

§ 76.

  1. Radnym wystawia się dokument podpisany przez Przewodniczącego,  w którym stwierdza się pełnienie funkcji radnego.
  2. Radni mogą zwracać się bezpośrednio do Rady we wszystkich sprawach związanych z pełnieniem przez nich funkcji radnego.

 

9. Wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego

 

§ 77.

  1. Rada może odbywać wspólne sesje z radami innych jednostek samorządu terytorialnego, w szczególności dla rozpatrzenia i rozstrzygnięcia ich wspólnych spraw.
  2. Wspólne sesje organizują przewodniczący rad zainteresowanych jednostek samorządu terytorialnego.

 

Rozdział VI. Zasady i tryb działania Komisji Rewizyjnej

 

1. Organizacja Komisji Rewizyjnej

 

§ 78.

  1. Komisja Rewizyjna składa się z Przewodniczącego komisji, Zastępcy Przewodniczącego komisji oraz pozostałych członków w liczbie do 3 osób.
  2. Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybierają członkowie komisji spośród siebie.
  3. Zastępcę Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej wybiera Komisja Rewizyjna na wniosek Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

§ 79.

Przewodniczący Komisji Rewizyjnej organizuje pracę Komisji Rewizyjnej i prowadzi jej obrady. W przypadku nieobecności Przewodniczącego komisji  lub niemożności działania, jego zadania wykonuje  zastępca.

 

§ 80.

  1. Członkowie Komisji Rewizyjnej podlegają wyłączeniu od udziału w jej działaniach w sprawach, w których może powstać podejrzenie o ich stronniczość lub interesowność.
  2. W sprawie wyłączenia Zastępcy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej oraz poszczególnych członków decyduje pisemnie Przewodniczący Komisji Rewizyjnej.
  3. O wyłączeniu Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej decyduje Rada.
  4. Wyłączony członek Komisji Rewizyjnej może odwołać się na piśmie od decyzji o wyłączeniu do Rady – w terminie 7 dni od daty powzięcia wiadomości o treści tej decyzji.

 

2. Zasady kontroli

§ 81.

  1. Komisja Rewizyjna kontroluje działalność Burmistrza, gminnych jednostek organizacyjnych i jednostek pomocniczych Gminy pod względem:
  1. legalności,
  2. gospodarności,
  3. rzetelności,
  4. celowości,

oraz zgodności dokumentacji ze stanem faktycznym.

  1. Komisja Rewizyjna bada w szczególności gospodarkę finansową kontrolowanych podmiotów, w tym wykonanie budżetu Gminy.

 

§ 82.

Komisja Rewizyjna wykonuje inne zadania kontrolne na zlecenie Rady w zakresie i w formach wskazanych w uchwałach Rady.

 

§ 83.

Komisja Rewizyjna przeprowadza następujące rodzaje kontroli:

  1. kompleksowe – obejmujące całość działalności kontrolowanego podmiotu lub obszerny zespół działań tego podmiotu,
  2. problemowe – obejmujące wybrane zagadnienia lub zagadnienie z zakresu działalności kontrolowanego podmiotu, stanowiące niewielki fragment w jego działalności,
  3. sprawdzające – podejmowane w celu ustalenia, czy wyniki poprzedniej kontroli zostały uwzględnione w toku postępowania danego podmiotu.

 

§ 84.

  1. Komisja Rewizyjna przeprowadza kontrole  w zakresie ustalonym w jej planie pracy, zatwierdzonym przez Radę.
  2. Rada może podjąć decyzję w sprawie przeprowadzenia kontroli  nie objętej planem, o jakim mowa w ust. 1.

 

§ 85.

  1. Rada może nakazać Komisji Rewizyjnej zaniechanie, a także przerwanie kontroli lub odstąpienie od poszczególnych czynności kontrolnych.
  2. Rada może nakazać rozszerzenie lub zawężenie zakresu i przedmiotu kontroli.
  3. Uchwały Rady, o których mowa w ust. 1-2 wykonywane są niezwłocznie.
  4. Komisja Rewizyjna jest obowiązana do przeprowadzenia kontroli w każdym  przypadku podjęcia takiej decyzji przez Radę. Dotyczy to zarówno kontroli kompleksowych, jak i  kontroli problemowych oraz sprawdzających.

 

§ 86.

  1. Postępowanie kontrolne przeprowadza się w sposób umożliwiający bezstronne i rzetelne ustalenie stanu faktycznego w zakresie działalności kontrolowanego podmiotu, rzetelne jego udokumentowanie i ocenę kontrolowanej działalności według kryteriów ustalonych w § 87 ust. 1.
  2. Stan faktyczny ustala się na podstawie dowodów zebranych w toku postępowania kontrolnego.
  3. Jako dowód może być wykorzystane wszystko, co nie jest sprzeczne z prawem. Jako dowody mogą być wykorzystane w szczególności: dokumenty, wyniki oględzin, zeznania świadków, opinie biegłych oraz pisemne wyjaśnienia i oświadczenia kontrolowanych.

 

3.Tryb kontroli

§ 87.

  1. Kontrole przeprowadzane są na podstawie pisemnego upoważnienia wydanego przez Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, określającego kontrolowany podmiot, zakres kontroli oraz osoby  przeprowadzające kontrolę.
  2. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej, co najmniej na 2 dni przed przeprowadzeniem kontroli, zawiadamia na piśmie kierownika kontrolowanej jednostki organizacyjnej o zakresie i terminie kontroli.
  3. Kontrolujący obowiązani są przed przystąpieniem do czynności kontrolnych okazać kierownikowi kontrolowanego podmiotu upoważnienia, o których mowa w ust. 1 .

§ 88.

  1. W razie powzięcia w toku kontroli uzasadnionego podejrzenia popełnienia przestępstwa, kontrolujący niezwłocznie zawiadamia o tym kierownika kontrolowanej jednostki i Burmistrza, wskazując dowody uzasadniające zawiadomienie.
  2. Jeżeli podejrzenie dotyczy osoby Burmistrza, kontrolujący zawiadamia
    o tym Przewodniczącego .

 

§ 89.

  1. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest zapewnić warunki i środki dla prawidłowego przeprowadzenia kontroli.
  2. Kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest w szczególności przedkładać na żądanie kontrolujących dokumenty i materiały niezbędne do przeprowadzenia kontroli oraz umożliwić kontrolującym wstęp do obiektów i pomieszczeń kontrolowanego podmiotu.
  3. Kierownik kontrolowanego podmiotu, który odmówi wykonania czynności,
    o których mowa w ust. 1 i 2, obowiązany jest do niezwłocznego złożenia na ręce osoby kontrolującej pisemnego wyjaśnienia.
  4. Na żądanie kontrolujących, kierownik kontrolowanego podmiotu obowiązany jest udzielić ustnych i pisemnych wyjaśnień, także w przypadkach innych, niż określone w ust. 3

 

§ 90.

Czynności kontrolne wykonywane są w miarę możliwości w dniach oraz godzinach pracy kontrolowanego podmiotu.

 

4. Protokoły kontroli

 

§ 91.

1.  Kontrolujący sporządzają z przeprowadzonej kontroli – w terminie 7 dni od daty jej zakończenia – protokół pokontrolny, obejmujący:

1 ) nazwę i adres kontrolowanego podmiotu,

2)  imię i nazwisko kontrolującego (kontrolujących),

3)  daty rozpoczęcia i zakończenia czynności kontrolnych,

4)  określenie przedmiotowego zakresu kontroli i okresu objętego kontrolą,

5)  imię i nazwisko kierownika kontrolowanego podmiotu,

6)  przebieg i wynik czynności kontrolnych, a w szczególności wnioski kontroli   wskazujące na stwierdzenie nieprawidłowości w działalności kontrolowanego podmiotu oraz wskazanie dowodów potwierdzających ustalenia zawarte w protokole,

7)  datę i miejsce podpisania protokołu,

8) podpisy kontrolującego (kontrolujących) i kierownika kontrolowanego podmiotu, lub notatkę o odmowie podpisania protokołu z podaniem przyczyn odmowy.

2. Protokół pokontrolny może także zawierać wnioski oraz propozycje co do sposobu usunięcia nieprawidłowości stwierdzonych w wyniku kontroli.

 

§ 92.

  1. W przypadku odmowy podpisania protokołu przez kierownika kontrolowanego podmiotu, jest on obowiązany do złożenia – w terminie 3 dni od daty odmowy – pisemnego wyjaśnienia jej przyczyn.
  2. Wyjaśnienia, o których mowa w ust. 1 składa się na ręce Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej.

 

§ 93.

  1. Kierownik kontrolowanego podmiotu może złożyć na ręce Przewodniczącego  uwagi dotyczące kontroli i jej wyników.
  2. Uwagi, o których mowa w ust. 1 składa się w terminie 7 dni od daty przedstawienia kierownikowi kontrolowanego podmiotu protokołu pokontrolnego do podpisania.

 

§ 94.

  1. Protokół pokontrolny sporządza się w trzech egzemplarzach, które - w terminie 3 dni od daty podpisania protokołu – otrzymują: Przewodniczący, Przewodniczący Komisji Rewizyjnej i kierownik kontrolowanego podmiotu.
  2. Protokół pokontrolny przedstawiany jest Radzie na najbliższej sesji przypadającej po zakończeniu kontroli.

 

5. Plany pracy i sprawozdania Komisji Rewizyjnej

 

§ 95.

  1. Komisja Rewizyjna przedkłada Radzie do zatwierdzenia plan pracy w terminie do dnia 31 grudnia każdego roku.
  2. Rada może zatwierdzić jedynie część planu pracy Komisji Rewizyjnej; przystąpienie do wykonywania kontroli kompleksowych może nastąpić po zatwierdzeniu planu pracy lub jego części.

 

§ 96.

Komisja Rewizyjna składa Radzie w terminie zgodnym z przyjętym planem pracy roczne sprawozdanie ze swojej działalności w roku poprzednim.

 

 

6. Posiedzenia Komisji Rewizyjnej

 

§ 97.

  1. Komisja Rewizyjna obraduje na posiedzeniach zwoływanych przez jej  przewodniczącego,  zgodnie z zatwierdzonym planem pracy oraz w miarę potrzeb.
  2. Posiedzenia nie objęte zatwierdzonym planem pracy  mogą być zwoływane z własnej inicjatywy Przewodniczącego Komisji Rewizyjnej, a także na pisemny umotywowany wniosek:
    1. Przewodniczącego,
    2. nie mniej niż 5 radnych,
    3. nie mniej niż 2 członków Komisji Rewizyjnej.
  3. Przewodniczący Komisji Rewizyjnej może zaprosić na jej posiedzenia:
  1. radnych nie będących członkami Komisji Rewizyjnej,
  2. osoby zaangażowane na wniosek Komisji Rewizyjnej w charakterze biegłych lub ekspertów.
  3. inne osoby, których obecność jest uzasadniona ze względu na przedmiot rozpatrywanej sprawy
  1. Z posiedzenia Komisji Rewizyjnej należy sporządzać protokół, który po przyjęciu podpisuje prowadzący obrady

§ 98.

Uchwały Komisji Rewizyjnej zapadają zwykłą większością głosów
w obecności co najmniej połowy składu Komisji w głosowaniu jawnym.

 

§ 99.

Obsługę biurową Komisji Rewizyjnej zapewnia Burmistrz  .

 

§ 100.

Komisja Rewizyjna może korzystać z porad, opinii i ekspertyz osób posiadających wiedzę fachową w zakresie związanym z przedmiotem jej działania.

 

§ 101.

Komisja Rewizyjna może występować do organów Gminy w sprawie wniosków o przeprowadzenie kontroli przez Regionalną Izbę Obrachunkową, Najwyższą Izbę Kontroli lub inne organy kontroli.

 

Rozdział VII. Zasady działania klubów radnych

 

§ 102.

Radni mogą tworzyć kluby radnych.

 

§ 103.

  1. Warunkiem utworzenia klubu jest zadeklarowanie w nim udziału przez co najmniej 3 radnych.
  2. Powstanie klubu musi zostać niezwłocznie zgłoszone Przewodniczącemu.
  3. W zgłoszeniu podaje się:

1) nazwę klubu,

2) listę członków,

3) imię i nazwisko przewodniczącego klubu.

  1. W razie zmiany składu klubu lub jego rozwiązania przewodniczący klubu jest obowiązany do niezwłocznego poinformowania o tym Przewodniczącego.

 

§ 104.

  1. Kluby działają wyłącznie w ramach Rady.
  2. Przewodniczący prowadzi rejestr klubów.

 

§ 105.

  1. Kluby działają w okresie kadencji Rady. Upływ kadencji Rady jest równoznaczny z rozwiązaniem klubów.
  2. Kluby mogą ulegać wcześniejszemu rozwiązaniu na mocy uchwał ich członków, podejmowanych bezwzględną większością w obecności co najmniej połowy członków klubu.
  3. Kluby podlegają rozwiązaniu,  gdy liczba ich członków spadnie poniżej 3.

 

§ 106.

Prace klubów organizują przewodniczący klubów, wybierani przez członków klubu.

 

 

§ 107.

  1. Kluby mogą uchwalać własne regulaminy.
  2. Regulaminy klubów nie mogą być sprzeczne ze Statutem.
  3. Przewodniczący klubów są obowiązani do niezwłocznego przedkładania regulaminów klubów Przewodniczącemu .
  4. Postanowienie ust. 3 dotyczy także zmian regulaminów.

 

§ 108.

  1. Klubom przysługują uprawnienia wnioskodawcze i opiniodawcze w zakresie organizacji i trybu działania Rady.
  2. Kluby mogą przedstawiać swoje stanowisko na sesji Rady wyłącznie przez swych przedstawicieli.

 

 

Rozdział VIII. Tryb pracy Burmistrza

 

§ 109.

Burmistrz wykonuje:

  1. uchwały Rady,
  2. jemu przypisane zadania i kompetencje,
  3. zadania powierzone, o ile ich wykonywanie – na mocy przepisów obowiązującego prawa - należy do niego,
  4. inne zadania określone ustawami i niniejszym Statutem.

 

§ 110.

Burmistrz   uczestniczy w sesjach  oraz na zaproszenie przewodniczącego komisji w posiedzeniach komisji stałych i doraźnych Rady.

 

§ 111.

Zastępca Burmistrza przejmuje wykonywanie zadań i kompetencji określonych w § 109 - § 110 w przypadku uzyskania upoważnienia od Burmistrza.

 

Rozdział IX. Zasady dostępu i korzystania przez obywateli z dokumentów Rady, Komisji i Burmistrza.

 

§ 112.

  1. Każdy obywatel ma prawo do uzyskania informacji o działalności organów Gminy, wstępu na sesję Rady Miejskiej i posiedzenia jej komisji, a także dostępu do dokumentów wynikających z wykonywania zadań publicznych, w tym protokółów z posiedzeń Rady i komisji.
  2. Zasada określona w ust. 1 nie ma zastosowania do informacji stanowiących tajemnice lub dobra  chronione ustawami szczególnymi.
  3. W przypadku ograniczenia jawności informacji protokóły organów Gminy lub komisji Rady składają się z dwóch części : jawnej i części niejawnej.
  4. Udostępnienie dokumentów, o których mowa w ust. 1 następuje na pisemny wniosek zainteresowanego.
  5. Do rozpatrzenia wniosku o udostępnienie dokumentów z działalności organów Gminy właściwy jest Burmistrz lub Przewodniczący w zależności od tego, którego organu działalności wniosek dotyczy.
  6. Dokumenty objęte wnioskiem udostępniane są bez zbędnej zwłoki, nie później jednak niż w ciągu 30 dni od dnia złożenia wniosku.
  7. Burmistrz lub Przewodniczący wskazuje osobę odpowiedzialną za udostępnienie dokumentów i miejsce udostępnienia z zastrzeżeniem, iż udostępnienie dokumentów może nastąpić wyłącznie w siedzibie Urzędu lub siedzibach gminnych jednostek organizacyjnych w godzinach ich pracy.
  8. Zainteresowany może z udostępnionych dokumentów sporządzać notatki.
  9. Na pisemny wniosek zainteresowanego mogą być sporządzane odpisy lub kserokopie dokumentów.

 

 

Rozdział X. Pracownicy samorządowi

§ 113.

Pracownikami  samorządowymi  zatrudnionymi  w  Urzędzie  są  osoby  zatrudnione w ramach stosunku pracy na podstawie:
        1) wyboru – Burmistrz,
        2) powołania - Sekretarz, Skarbnik, Zastępca Burmistrza,
        3) mianowania - kierownicy referatów , Kierownik Urzędu Stanu Cywilnego,
        4) umowy o pracę - pozostali pracownicy.

 

§ 114 .

Czynności w sprawach z zakresu prawa pracy wobec pracowników Urzędu dokonuje Burmistrz.

 

 

§ 115.

  1. Burmistrz dokonuje oceny kwalifikacyjnej mianowanych pracowników samorządowych.
  2. Oceny kwalifikacyjnej dokonuje się corocznie.
  3. Ocena kwalifikacyjna ma na celu stwierdzenie przydatności mianowanego pracownika do pracy na zajmowanym stanowisku oraz osiągnięcie prawidłowego doboru kandydatów na poszczególne stanowiska, właściwych decyzji w sprawie awansów i wyróżnień, zwalniania poszczególnych pracowników.
  4. Zasady dokonywania oceny pracowników mianowanych określa Rada w odrębnej uchwale.

 

§ 116.

Status prawny pracowników samorządowych określa  ustawa.

 

§ 117.

Rada w drodze odrębnej uchwały powołuje na okres kadencji Rady komisje dyscyplinarne I i II instancji do orzekania w sprawach dyscyplinarnych mianowanych pracowników samorządowych.

 

§ 118.

Szczegółowe zasady podziału zadań i kompetencji pracowników poszczególnych komórek Urzędu określa Regulamin Organizacyjny Urzędu.

Rozdział XI. Postanowienia końcowe

§ 119.

1.Tracą moc :

  1. Uchwała Nr XXX/183/96 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 30 grudnia 1996 roku w/s przyjęcia jednolitego tekstu statutu miasta i Gminy Drezdenko.
  2. Uchwała Nr XXXI/223/97 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 25 lutego 1997 roku w/s zmiany w statucie.
  3. Uchwała Nr XI/86/99 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 29 czerwca 1999 roku w/s zmiany Statutu Miasta i Gminy Drezdenko.
  4. Uchwała Nr XXIII/172/2000 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 22 sierpnia 2000 roku w/s zmiany w Statucie Miasta i Gminy Drezdenko.
  5. Uchwała Nr XXXIII/270/2001 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 28 sierpnia 2001 roku w/s zmiany uchwały w sprawie uchwalenia statutu Miasta i Gminy Drezdenko.

za wyjątkiem:

  • § 63 ust. 1 uchwały Nr XXX/183/96 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 30 grudnia 1996 roku w/s przyjęcia jednolitego tekstu statutu miasta i Gminy Drezdenko w brzmieniu:

      „Herbem gminy jest wizerunek: czerwony orzeł brandenburski z

       żółtymi szponami z sercem i gwiazdą żółtą na białym tle. Wzór   

       herbu stanowi załącznik Nr 5 do statutu.”

 

  • § 64 ust. 1 uchwały Nr XXX/183/96 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 30 grudnia 1996 roku w/s przyjęcia jednolitego tekstu statutu miasta i Gminy Drezdenko w brzmieniu:

     „Flagą gminy jest flaga czerwono-biała z umieszczonym herbem

     gminy  na czerwonym tle. (Załącznik Nr 6).”

 

  • § 65 ust. 1 i 2 uchwały Nr XXX/183/96 Rady Miejskiej w Drezdenku z dnia 30 grudnia 1996 roku w/s przyjęcia jednolitego tekstu statutu miasta i Gminy Drezdenko w brzmieniu:

     „1. Przewodniczący Rady Miejskiej w Drezdenku posiada łańcuch 

          okolicznościowy, którego używa:

  1. podczas sesji rady,
  2. uroczystości podczas, których przewodniczący reprezentuje radę.
  3. Łańcuch przekazywany jest nowo wybranemu przewodniczącemu rady w formie uroczystej przez ustępującego przewodniczącego.”

 

2. Załącznik Nr 5 i 6, o których mowa w ust. 1 stanowią załączniki nr 2 i 3 niniejszego Statutu.

 

§ 120.

Uchwała wchodzi w życie po upływie 14 dni od ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Lubuskiego.

 

Z-ca Przewodniczącego Rady

/-/ Maciej Pietruszak

 

Metryka

  • opublikował: Kaczmarek Elwira
    data publikacji: 2011-08-31 11:05
  • zmodyfikował: Kaczmarek Elwira
    ostatnia modyfikacja: 2011-08-31 11:34

« wstecz

Metryka strony

Ilość odwiedzin obecnej strony: 93361
Ostatnia aktualizacja treści obecnej strony: 2018-12-04 12:36:50